جستجو
Close this search box.
لوگو وودن اصلی
جستجو
Close this search box.

بهترین گیاهان آپارتمانی و مفید برای سلامتی

همانطور که می دانید امروزه با ساخت و آماده سازی ساختمان های آپارتمانی به جای خانه های ویلایی باعث از بین رفتن بافت طبیعی و درختان شده است. بنابراین برای جایگزین کردن آن از گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون داخلی استفاده می شود، تا تصفیه هوای خانه اتفاق بیوفتد. وجود گیاهان در خانه و محیط کار نه تنها باعث ایجاد احساس شادی و زیبایی شده، بلکه باعث سلامتی انسان شده و به تهویه کمک می کند. در این مقاله با گیاهان مفید برای سلامتی و آپارتمانی آشنا می شویم، البته در صورت داشتن فرزند و یا حیوان خانگی باید به مضر نبودن گیاهان هم دقت شود.

10 گیاه مفید برای آپارتمان

  • گل داودی یا Chrysanthemum

این گل قبل از میلاد مسیح در کشور چین یافت شد به عنوان یک گیاه درمانی بسیار مورد استقبال قرار گرفت. بعد از آن وارد کشور ژاپن شد و به مرور زمان به کشورهای اروپایی راه یافت. از گل داودی برای زیبایی و آرامش بخشیدن به فضای آپارتمان استفاده می شود و در درمان سردرد بسیار موثر است. باعث تنفس راحت بوده و در صورت مراقبت همیشه گل های زیبایی به رنگ زرد تا قرمز روشن می دهد، و نماد وفاداری، عشق و صداقت است.

  • پتوس یا Pothos

اگر علاقه مند به گیاهان رونده هستید پتوس بهترین گذینه است. این گل رشد بسیار زیادی داشته و یکی از زیباترین و مفیدترین گیاه آپارتمانی محسوب می شود. از خواص آن می توان به تصفیه کردن هوا، جذب کربن دی اکسید، افزایش رطوبت هوا اشاره کرد. از نکات مثبت این گل نگهداری آسان، تکثیر آسان، کاهش استرس و افزایش کیفیت خواب است. از آنجایی ککه این گل امواج منفی را جذب می کند می توانید در کنار وای فای، کامپیوتر، تی وی استفاده کرد. نور مستقیم را نمی پسندند و از دسته گیاهانی است که در صورت نور نگرفتن خراب نمی شود. یکی از نکاتی که در این گیاه وجود دارد زیبایی آن در دکوراسیون داخلی محسوب می شود.

گل و گیاه، گیاهان آپارتمانی، دکوراسیون داخلی

  • سانسوریا

گیاه سانسوریا یکی از آن گیاهانی است که نیاز به نگهداری زیادی نداشته و اگر زیاد در منزلتان و یا محل کارتان حضور ندارید و یا وقت رسیدگی ندارید این گل مخصوص شماست. مانند دیگر گیاهان تصفیه هوا می کند، جلوگیری از بیماری سرطان، افزایش میزان اکسیژن، کاهش آلودگی صوتی، کاهش آلرژی، و باعث بهبود سلامت روانی می شود. برگ های این گیاه بعد از خشک شدن بسیار مقاوم هستند و در صنعت سبد سازی بسیار نقش مهمی دارد.

گل و گیاه، گیاهان آپارتمانی، دکوراسیون داخلی

  • اسطوخودوس

این گیاه از خانواده نعنا بوده و خوشه ای شکل است. در رنگ های بنفش، آبی و ارغوانی یافت می شود. خاصیت خوشبوکنندگی آن از دوران قدیم بسیار مرسوم بوده و تا زمان حال برجای مانده. از مزایای آن پرورش آسان، زیبایی، دفع حشرات مزاحم، مصارف دارویی است. از آن می توانید برای جوشانده استفاده کنید و بسیار برای کاهش استرس و اظطراب شما مفید است.

گل و گیاه، گیاهان آپارتمانی، دکوراسیون داخلی

  • آگلونما با نام علمی Aglonema commutatum

یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی آگلونماست، این گیاه بومی مرداب های جنوب شرقی آسیا و جنگل های گرمسیری است. خاصیت این گیاه مقاومت زیاد آن در برابر سایه و خشکی است. گل آگلونما یا همیشه سبز چینی از خانواده گل های شیپوری است، و در مطالعات هوای پاک ناسا به عنوان ثروت سلامتی یاد شده. این گل به آبیاری زیادی نیاز نداشته و می توانید هفته ای یکبار به آن آب بدهید.

گل و گیاه، گیاهان آپارتمانی، دکوراسیون داخلی

  • پاپیتال یا عشقه

یکی دیگر از گیاهان رونده در آپارتمان پاپیتال است، این گیاه با تمامی شرایط آب و هوایی سازگار است و در زمستان یا تابستان فرقی نمی کند، به معادل سازی هوای خانه کمک می کند. در انواع رنگ وجود دارد و نیازمند نور است. می توانید با استفاده از این گل یک زیبایی هنری در دکوراسیون خلق کنید. پاپیتال یا همان پیچک انگلیسی بومی اکثر اروپا و آسیای غربی است.

گل و گیاه، گیاهان آپارتمانی، دکوراسیون داخلی

  • رزماری با نام علمی  Rosmarinus officinalis

رزماری از آن گیاهانی است که به جز جنبه زیبایی و نگهداری آن در آپارتمان، در آشپزی هم می توان از آن استفاده کرد. این گیاه یکی دیگر از هم خانواده های نعنا محسوب می شود، رزماری در اواخر بهار و اوایل تابستان شکوفه های سفید می دهد. رشد آن متوسط بوده و یکی از گیاهانی است که حضور او هم فال است هم تماشا. پس اگر به دنبال گیاهی هستید که همیشه سبز باشد این گیاه پیشنهاد ما به شماست. از خواص درمانی آن می توان به خاصیت ضد التهابی آن به دلیل وجود دو عنصر (اسیدکارنوسیک) و (کارنوسل) اشاره کرد.

گل و گیاه، گیاهان آپارتمانی، دکوراسیون داخلی

  • آلوئه ورا

تمامی خواص آلوئه ورا در برگ آن است. باز هم آمدیم به سراغ گیاهی که به جز استفاده از زیبایی آن می توانیم از برگ هایش برای درمان استفاده کنیم. آلوئه ورا برا پوست و مو بسیار مفید است، از این رو در ژل موجود در میان برگ ها را خالی کده و در داروها و کاربردهای درمانی از آن استفاده می کنند. امروزه نوشیدنی آلوئه ورا بسیار پر طرفدار بوده و به سیستم گوارش هم کمک می کند.این گیاه در آب و هوای گرم و خشک می روید، اگر می خواهید آن را مصرف کنید به مضرات آن در کنار مزایای آن باید دقت کنید. به آلوئه ورا نور زیاد برسانید تا بتواند بهتر رشد کنید. این گیاه علاوه بر تصفیه هوا برای درمان سوختگی بسیار مفید است.

گل و گیاه، گیاهان آپارتمانی، دکوراسیون داخلی

  • اسپاتی فیلوم peace lily

بهترین گیاه برای اتاق خواب اسپاتی فیلوم است. در برگ های این گیاه اگزالات کلسیم نامحلول وجود دارد که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود، پس وجود آن هیچ ضرری برای شما ندارد. این گیاه هوای اتاق را فیلتر کرده و جذب کننده میکروب های آلرژی زا است، به همین دلیل به خواب راحت شما کمک می کند. اسپاتی فیلوم دو بار در سال گل می دهد و می توانید از گل آن که نماد پاکی و معصومیت است به دوستان خود هدیه دهید.

گل و گیاه، گیاهان آپارتمانی، دکوراسیون داخلی

  • بنجامین

درختچه بنجامین یکی دیگر از تصفیه کننده هوای قهار است. بنجامین قادر است آلاینده های هوا را جذب کرده و موجب بهبود کیفیت هوای داخل آپارتمان شود. درختچه بنیامین اگر در فضای آزاد رشد کند به طول 5 متر هم می رسد اما در آپارتمان نمی شود جنین انتظاری از آن داشت. اگر بتوانید نور کافی، دمای محیط و آب کافی به آن بدهید، این درختچه زیبا می تواند سالها عمر کند. بنجامین از طریق روزنه های روی برگ هایش آلاینده ها را جذب می کند پس نباید گرد و غباری بر روی برگ هایش وجود داشته باشد.

گل و گیاه، گیاهان آپارتمانی، دکوراسیون داخلی

سخن پایانی

در این مقاله با مجله وودن همراه بودید تا 10 تا از بهترین گیاهان را به شما معرفی کند. با تمام توضیحاتی که داده شد حفظ و نگهداری گیاهان بسیار مهم است و همانطور که آنها برای مفید هستند و به ما سلامتی می دهند ما هم باید در حفظ و مراقبت آنها کوشا باشیم.

عضویت در خبرنامه